Annette er lærer og samarbejder med frivillige

-Det her var aldrig blevet til noget uden alle de aktive frivillige
-Jeg havde absolut ingen betænkeligheder ved at skulle arbejde sammen med en frivillig,

Annette Ploug Sørensen  

50 år

Lærer på Vestre Skole og tilknyttet skilsmissegruppe

- Det her var aldrig blevet til noget uden alle de aktive frivillige, som hver og en har været igennem personlige samtaler hos Selvhjælp Silkeborg. Kravene er høje, og man kan kun blive frivillig, hvis man selv er psykisk i balance. Derfor er jeg glad for at være en del af det ambitiøse og spændende projekt, som allerede har givet mig meget både personligt og fagligt, fortæller Annette, der har været folkeskolelærer i 20 år.

Projektet, som Annette refererer til, er et trivselsforløb for børn og unge, som kom til verden sidste år gennem Selvhjælp Silkeborg. Foreningen formidler på frivillig basis netværk og støtte til grupper eller individer med forskellige behov. Vestre Skole er sammen med Hvinningdalskolen og Virklund Skole med i et projekt for børn og unge, som befinder sig i en sårbar periode.

Selvhjælp Silkeborg matchede Annette med frivillige Hanne, som er uddannet sygeplejerske og psykoterapeut. Sammen står de nu for en skilsmissegruppe for mellemtrinnet på hendes skole. Da de to mødtes første gang, brugte de god tid på at afstemme forventningerne hos hinanden, og de var faktisk på bølgelængde med det samme:

-Mange af vores interesser og vores menneskesyn er meget ens.

Desuden er Hanne gået ind i det her meget professionelt. Derfor kom det hurtigt helt naturligt, at vi skulle fordele planlægning og udførelse ligeligt mellem os.

Samtale – ikke behandling

I skilsmissegruppen kommer børn for at få talt om deres oplevelser men også for at lege og hygge sig sammen med andre i samme båd.

Det er et frirum, hvor det, man siger, ikke kommer længere end til de andre medlemmer og voksne. -Det er vigtigt at huske på, at det, vi foretager os, er samtale og ikke behandling. Derfor er det forsvarligt, at en frivillig går ind i netop det projekt, og i vores tilfælde fungerer det virkelig godt.

Jeg ville dog aldrig bruge frivillige til at hjælpe mig i mit arbejde som lærer i danskundervisningen i syvende klasse. Så ville fagligheden komme på spil, og det er derimod ikke forsvarligt, fastslår Annette og fortsætter:

-Jeg havde absolut ingen betænkeligheder ved at skulle arbejde sammen med en frivillig, for jeg havde mødt mange af projektdeltagerne til en introduktionsaften hos Selvhjælp Silkeborg. Og jeg må sige, at hovedparten bidrager med et meget højt niveau af både faglige og personlige ressourcer, fortæller Annette.

Sidst opdateret