Information om NemID

NemID er dit personlige log-in på internettet til både den offentlige og den private sektor. Skal du på netbank, hente oplysninger hos det offentlige eller i dialog med virksomheder, så skal du bruge NemID.
Mand med computer bruger NemID

NemID betyder, at du kun skal huske på en adgangskode, uanset om du vil besøge din netbank, læse din Digitale Post på www.borger.dk, tjekke skatteoplysninger eller handle i en netbutik, der har tilmeldt sig NemID. Adgangskoden skal du bruge sammen med dit personlige nøglekort, der følger med NemID.

Du kan bruge NemID fra en hvilken som helst computer, både i Danmark og i udlandet.

Sådan får du NemID



Bestil NemID online

Du kan bestille NemID på hjemmesiden NemID.nu
Bestil NemID på www.nemid.nu

Henvend dig hos Borgerservice

Du kan få udleveret NemID hos Borgerservice.

Husk at medbringe legitimation

Hvis du henvender dig i Borgerservice for at få NemID, skal du legitimere dig med enten billedlegitimation eller to andre legitimationsdokumenter.

Som billedlegitimation kan anvendes:

  • Nationalt kørekort udstedt i et EU/EØS land
  • Pas
  • Forsvarets identitetskort (fra DK)
  • Natopas
  • Midlertidigt udstedt pas
  • Politilegitimationskort (fra DK)
  • Tidsubegrænset opholdstilladelse af typerne C, D og F
  • Danske pengeinstitutters Id-kort

Der kan kun laves straks-udstedelse ved forevisning af billedlegitimation.

Har du ingen billedlegitimation, skal du medbringe minimum to af følgende dokumenter:

  • Dåbs- og navneattest
  • Fødsels- og navneattest
  • Sundhedskort (Sygesikringskort)
  • Seneste årsopgørelse eller forskudsopgørelse fra Skat
  • Dokumentation for udbetaling af offentlig ydelse (maks. 3 mdr. gammel)

Legitimation uden billede forudsætter desuden, at mindst et af dokumenterne er enten:

  • Sundhedskort
  • Fødsels- og navneattest
  • Dåbs- og navneattest
  • og at dokumenterne indeholder et cpr-nummer.

Ved legitimation uden billede sendes nøglekortet til din folkeregisteradresse.

Sidst opdateret