SeniorDigital

Formålet med siden SeniorDigital er at give dig overblik over undervisningstilbud, undervisningssteder og tidspunkter, samt informere omkring vigtige tiltag og arrangementer, som er nyttige at vide.

Hvad er SeniorDigital

SeniorDigital er til seniorer og pensionister for at give hjælp til at klare sig selv på internettet.

Samarbejde med dygtige frivillige undervisere

Silkeborg Kommune vil udbrede undervisning og hjælp i forskellige It-cafeer rundt om i Silkeborg Kommune. Fra 1. september vil en lang række dygtige frivillige undervisere stå til rådighed for undervisning og til at svare på spørgsmål, når det særligt drejer sig om:

  • NemID
  • Digital post
  • Borger.dk
  • Sundhed.dk

Du kan møde op i de forskellige It-cafeer på de angivne dage og tidspunkter. Du er velkommen til at tage din egen bærbare computer eller tablet med, hvis du har det.

Tag gerne en ven eller et familiemedlem under armen og bliv klædt på til at kunne klare mange opgaver hjemmefra, når du skal i kontakt med offentlige myndigheder.

Hjælp at få

Udover på It-cafeerne vil du altid kunne få hjælp og svar på dine spørgsmål i Borgerservice. Der er også mulighed for at stille spørgsmål i aftentimerne, hvis den digitale selvbetjening eller den digitale post på borger.dk driller.
Silkeborg Kommune indgår i en fælleskommunale hotline, der har åbent mandag-torsdag fra 9:00 - 21:00, fredag fra 9:00 - 17:00 og søndag fra 17:00 - 21:00. 

Biblioteket afholder også en lang række gratis kurser, hvor du kan blive klædt på. 

Kunne du tænke dig at blive frivillig?

Som frivillig IT-hjælper for seniorer og pensionister hjælper du andre borgere i dit lokalområde med IT. Det kan være hjælp til at bruge NemID, oprette digital postkasse på borger.dk, lave en fotobog, bruge en mus og meget andet. Du er ikke nødvendigvis superbruger i forhold til IT – det vigtigste er, at du har lysten.

Hvis du kunne tænke dig at høre mere om at være frivillig IT-hjælper på en af IT-caféerne, kan du kontakte Rita Gregersen, som er Silkeborg Kommunes kontaktperson for de frivillige IT-hjælpere på telefon 20 54 97 61 eller e-mail: rita.gregersen@silkeborg.dk

Læs mere

Fold alle ud

Hvem sætter retningen for den digitale vej

Hvem sætter retningen for den digitale vej

Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der er udarbejdet mellem regeringen, KL og Danske Regioner, er i høj grad bestemmende for det arbejde, der foregår rundt om i kommunerne med henblik på at stille den fornødne hjælp til rådighed, når flere og flere ting skal foregå digitalt.

Der er konkret lovgivning på udvalgte områder, hvor borgeren som udgangspunkt skal benytte en digital selvbetjeningsløsning. Det betyder, at du skal

  • Anmelde flytning
  • Bestille et gult sundhedskort (sygesikring)
  • Bestille et blåt sundhedskort (EU-sygesikring)
  • Opskrive barn til 0. klasse
  • Opskrive barn til SFO
  • Ansøgning om begravelseshjælp
  • Ansøgning om friplads i dagtilbud
  • Ansøgning om kropsbårne hjælpemidler
  • Anmelde udrejse
  • Ansøgning om navne- og adressebeskyttelse
  • Anmelde skadedyr
  • Ansøgning om lån til betaling af ejendomsskat
  • Valg af læge
  • Ansøge om vielse / partnerskab 

Der er flere og flere områder, hvor det bliver obligatorisk at benytte en digital selvbetjeningsløsning. Bl.a. bliver den digitale post på borger.dk også obligatorisk for borgere fra 1. november 2014. 

Du kan læse om den digitale post - som ikke er det samme som e-boks - på borger.dk.

Se kommunens selvbetjeningsoversigt her

Sidst opdateret