Bevægelse

På denne side har vi samlet en masse information om motion og bevægelse til dig, som er borger i Silkeborg Kommune. Du kan finde tips til motion i det fri, tilbud om gratis motionsvejledning og meget mere.
Motion v. Jernbanebroen

Læs mere om

Fold alle ud

Motionsvejledning

Det kan være svært selv at finde ud af, hvad der skal til for at komme i gang med at dyrke motion, hvis du er gået i stå af enten den ene eller den anden årsag. Er du borger i Silkeborg Kommune og over 18 kan du få gratis motionsvejledning ved en fysioterapeut. Sammen finder I ud af, hvilke motionsformer, der er rigtige for dig og hvad der skal til, for at du kommer i gang med at dyrke motion.

Motionsvejledningen tager udgangspunkt i samtaler, men du har også mulighed for at få vist forskellige træningsøvelser til hjemmetræning samt rådgivning om motion til forskellige diagnosetyper.

Du kan læse meget mere om tilbuddet ved at klikke på nedenstående link, hvor du også finder en lang række værktøjer til selv at komme i gang med at arbejde med dine motionsvaner.

Klik her og læs mere om motionsvejledning.

Idræt om Dagen

Har du dagtimerne til rådighed og lyst til at dyrke motion, er Idræt om Dagen lige noget for dig. Måske er du ledig, på barsel eller efterlønner? Uanset hvad er Idræt om Dagen en let vej til at skabe en aktiv og sund hverdag.  

Mød op med idrætstøjet til netop de aktiviteter, der passer dig og på de tidspunkter, der er bedst for dig. Idræt om Dagen tilbyder motionsaktiviteter ca. 90 timer om ugen, og du kan vælge imellem ca. 30 forskellige aktiviteter.

Besøg Idræt om Dagens hjemmeside og se, hvilke aktiviteter, der er på programmet netop nu:

Klik her og besøg Idræt om Dagens hjemmeside

Anbefalinger for fysisk aktivitet

At være fysisk aktiv er godt for vores fysiske og mentale sundhed og trivsel. Det giver velvære og glæde, og regelmæssig motion mindsker risikoen for en lang række livsstilssygdomme.

Herunder kan du læse Sundhedsstyrelsens anbefalinger for børn, voksne og ældre:

Børn og unge (5-17 år):
Vær fysisk aktiv mindst 60 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet. Mindst 3 gange ugentligt skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 30 minutters varighed.

Voksne (18-65 år):
Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet. Mindst 2 gange ugentligt skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed.

Ældre (+65 år):
Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat intensitet Mindst 2 gange om ugen skal der indgå aktivitet af mindst 20 minutters varighed, som vedligeholder eller øger konditionen, muskel- og knoglestyrken. Lav udstrækningsøvelser 2 gange ugentligt. Lav regelmæssigt øvelser for balancen.

På Sundhedsstyrelsens hjemmeside kan du læse mere om anbefalingerne.

Ud i det fri

I Silkeborg Kommune har vi en fantastisk natur og et hav af oplevelser, som blot venter på at blive besøgt. Det betyder også, at der er rig mulighed for at bruge naturen som træningsrum, når du dyrker motion.

Tag en svømmetur i det fri:
I Silkeborg Kommune findes fem kommunale søbade med faciliteter som badebroer og toiletter. Derudover findes række øvrige offentlige badesteder, hvor der dog kun er få eller ingen faciliteter beregnet til badning.

Find badestederne

Træning i det fri:
Træning i det fri betyder masser af frisk luft og naturoplevelser. Herunder finder du links til bl.a. Sundhedsspor og Hjertestier, som er afmærkede ruter til enten løb, gang eller måske en vandretur.

Find vej til træning i det fri

 

Sidst opdateret