§ 8-ansøgninger

Nedenfor er en tjekliste med de punkter en ansøgning om tilladelse efter § 8 i Jordforureningsloven bør indeholde.

Oversigten er generel og vi anbefaler derfor at du drøfter din sag med Team Virksomheder og Jord så tidligt i sagsforløbet som muligt.

Stamdata mv.:

  • Lokalitetens adresse
  • Matrikelnummer og ejerlav
  • Angivelse af navn, adresse og e-mail-adresse for de involverede parter (ansøger, grundejer, bygherre, byggetilsyn og miljøteknisk tilsyn)
  • Tidsplan for projektet
  • Lokalitetens nuværende anvendelse:
    • Erhverv (angiv type)
    • Følsom anvendelse for eksempel bolig, daginstitution, legeplads, rekreativt areal (angiv type)

Forureningsforhold:

  • Lokalitetens forureningsstatus (kortlagt på vidensniveau 1 eller 2, konstateret forurening mv.)
  • Historisk redegørelse
  • Kort beskrivelse af evt. konstaterede forureninger
  • Situationsplan/kort over forureningsforhold samt over eksisterende forhold på lokaliteten (bebyggelse, befæstelser af udearealer mv.). Angiv også vejnavne, matrikelgrænser, evt. nordpil og målestok
  • Risikovurdering (indeklima/udeluft, kontakt, grundvand, recipienter)
  • Vedlæg undersøgelsesrapporter

Tag gerne en dialog med Team Virksomheder og Jord om, hvilke dokumentationskrav vi stiller til poreluft-, grundvands- og jordprøver samt risikovurderinger (se kontaktinformationer øverst i højre side).

Projektbeskrivelse:

  • Generel beskrivelse af det planlagte projekt (byggeri, anlægsarbejde, nedrivning, ombygninger mv.)
  • Detaljerede oplysninger om ønsket arealanvendelse (kælder, etager, udearealer mv.)
  • Situationsplan/kort over det planlagte projekt med oplysninger om evt. kælder - angiv også vejnavne, matrikelgrænser, nordpil og målestok
  • Oplysninger om evt. genanvendelse af overskudsjord (§ 19-tilladelse evt. nødvendig)
  • Beskrivelse af planlagt oprensning af forurening på lokaliteten
Sidst opdateret