Virksomhedsejere i den varme stol

Silkeborgs mange it-virksomheder skal skabe endnu mere vækst. Derfor har Silkeborg Kommune sammen med Silkeborg Valley udviklet konceptet ’Pitch’, hvor virksomhedsejere får gode råd om drift og udvikling fra andre virksomheder - råt for usødet
Mand på kontorstol Silkeborg har en stærk klynge af it-virksomheder. En ny analyse fra Region Midtjylland viser, at Silkeborg har næst flest it-arbejdspladser i regionen og næst højest vækst i antal it-arbejdspladser (7,9 pct.)

Silkeborg Kommune har stort fokus på at udvikle, tiltrække og fastholde it-virksomhederne i kommunen. Et af initiativerne er det nye koncept, Pitch, hvor virksomhedsejere tager plads i den varme stol og får gode råd om drift og udvikling fra andre virksomheder.

-It-erhvervet har stor betydning for Silkeborg Kommune. Der er ca. 2.500 arbejdspladser indenfor it og kommunikation i Silkeborg, og rigtig mange af vores it-virksomheder er i en positiv udvikling og har klare ambitioner om endnu mere vækst. Vi kan allarede nu se, at Pitch skubber virksomhederne i den rigtige retning, siger specialkonsulent fra Silkeborg Kommune, Jeppe Keller.

Positiv feedback fra deltagerne
Flere virksomhedsejere i Silkeborg har allerede deltaget på Pitchmøderne. Brian Reinhold fra virksomheden Solutio og Steen Olsen fra Timesafe er blandt dem.

-Min virksomhed var i vækst, men jeg følte mig af og til som en flaskehals for dens videre udvikling. Jeg var nået til et punkt, hvor jeg var nødt til at tage stilling til, hvad der videre skulle ske. Indtil da havde jeg udelukkende ansat teknikere, og jeg selv stod for alt lige fra beslutninger om farven på kontorets gardiner til ansættelseskontrakter og salgsmøder, siger Brian Reinhold og fortsætter:

-Derfor besluttede jeg mig for at melde mig til Pitch og se, om jeg kunne få nogle gode råd med hjem, og jeg blev ikke skuffet. Der blev gået til den, og jeg fik rigtig mange hudløst ærlige input. Det er virkelig et godt koncept, hvis man er åben. I starten tænker man, at de andre er helt galt på den, men efterhånden går det op for en, at hvis de har uret, har hele verden jo uret, og så har man et problem som virksomhed.

Visioner skal opdateres
Noget af det, Brian Reinhold fik med sig fra mødet, var en øjenåbner om, at han på daværende tidspunkt var nået til udkanten af sin oprindelige vision uden at have udarbejdet en ny. Det fik ham til at tænke mere langsigtet og strategisk over, hvordan han kunne hæve virksomheden til næste udviklingstrin.

- Helt konkret har det betydet, at jeg har etableret en professionel bestyrelse, så vi nu er flere om at træffe de store beslutninger. Derudover har jeg valgt at nedsætte en salgsafdeling i stedet for at ansætte en tekniker mere. Tidligere stod jeg selv for alt salg, men nu kan jeg koncentrere mig om de mere ledelsesmæssige opgaver, fortæller Brian Reinhold, der på mødet også blev opdateret på de nyeste trends indenfor branchen og fik gode råd til, hvilke services Solutio bør tilbyde for at højne konkurrenceevnen.

Fokus på kunder og øget salg
Også Steen Olsen fra firmaet Timesafe har deltaget på et Pitchmøde. Firmaet har i samarbejde med Silkeborg Kommune udviklet en online platform, der sørger for at holde styr på drift og servicering af fx kommuners tekniske anlæg. Firmaets udfordring til Pitch var, at de manglede input til bedre at kommunikere produktet og dets værdi overfor potentielle nye kunder og på den måde intensivere salgsindsatsen og samtidig forkorte salgsprocessen. Det kom der en række konkrete handlingsforslag til.

- Jeg blev udfordret på den måde, vi kontakter kunderne på. Blandt andet blev jeg skubbet til at være mere proaktiv og i højere grad booke møder med potentielle kunder. Det gav straks pote. Lige nu har jeg otte nye møder i kalenderen. Derudover blev jeg hjulpet til at sætte ord på den røde tråd i værdien i vores services, så vi mere målrettet kan fortælle om vores styrker, fortæller Steen Olsen og fortsætter:

- Det var også på Pitchmødet, at jeg blev inspireret til at fastlægge en prisstruktur for de forskellige ydelser. Tidligere blev den del løst lidt mere ad hoc for hver opgave. Sidst men ikke mindst blev jeg bekræftet i, at vi rent faktisk har gang i noget, der virker. Det er ikke kun os selv, der synes, vores produkt er smart, og det er godt for både selvtillid og motivation, hvilket er vigtigt i salgsarbejdet.

Bag om Pitch
Konceptet er blevet til for at give et frisk pust til traditionelle netværksmøder samt styrke samarbejdet mellem virksomhederne. Mødet er flyttet ud af de støvede mødelokaler og hen, hvor det sker – ud på den enkelte virksomhed. Èn virksomhed i netværket agerer vært og fortæller om en aktuel udfordring. To opponenter er på forhånd udpeget til at give feedback på, hvordan de ser virksomheden udefra. Efterfølgende får alle deltagere mulighed for at give deres besyv med i en debatrunde.

For mere information om Pitch kontakt gerne:

Jeppe Keller
Specialkonsulent i Silkeborg Kommune
Tlf. 51 49 02 42
E-mail: jkj@silkeborg.dk

Brian Reinhold
Direktør Solutio Aps
Tlf. 40 29 58 13
E-mail: brian@solutio.dk

Steen Olsen
Direktør Timesafe ApS
E-mail: steen@timesafe.dk

Sidst opdateret